Vaskarika lepény

  
Hétvégén próbasütést rendeztem, akivel tudtam, megkóstoltattam a karácsonyi kalácsomat, most várom a rendeléseket. Mivel nem csak a végeredmény számított, hanem a folyamat is, mértem mindent - hozzávalókat, arányokat, súlyt, átmérőt, időt -, és közben kerestem a praktikus megoldásokat, számoltam, jegyzeteltem, írtam az ötleteket, és javítottam a hibákat. Ki kellett próbálnom, mennyi tésztát tudok egyszerre bedagasztani, és hogy egyáltalán érdemes-e. Két adaggal elbírtam, de a sütést nem tudom siettetni, ezért tök felesleges mindjárt ekkora adaggal kezdeni, mert utána meg malmozhatok. A kétszeres mennyiségű tészta négy kalácsra elég, de csak kettőt sütöttem, egy dióst és egy mákost, így maradt egy egész adag tésztám. Ezt három részre osztottam, és hogy otthon is legyen látszatja az egész napos munkámnak, sütöttem pozsonyi kiflit. Erről nincs kép, mert rögtön bepakoltuk. A másik két részt lefagyasztottam.
Persze csak három napot tudott szundítani, mert tegnap, ahogy besötétedett, az egész család elkezdett süti után szimatolni. Ezért előkaptam egy adagot, és mivel a diót és a mákot karácsonyig már látni sem akarom, málnás lepény lett belőle. Nagyon finom lett!
És akkor a lényeg.
A tészta a Horváth Ilona féle bejgli recept szerint készült (tulajdonképpen a karácsonyi kalácsom is az, csak más a forma, és ebből készítem a pozsonyi kiflit is), ami az egyik olyan recept, amelyhez mindenáron ragaszkodom.
És most itt az új oldala. Fából vaskarika.
    
Itt a recept:

  
Málnás lepény

A bejgli tészta eredeti arányai:
Ennek a mennyiségnek a harmadából lett a 22 cm átmérőjű lepény! Megsülve 3,5 cm magas lett (kábé).
0,5 kg liszt
1 csipet só
5 dkg cukor
2 dkg élesztő
2 dl tej
25 dkg margarin
2 tojás (+ a kenéshez, persze akkor, ha bejgli lesz belőle)
   
A tetejére:
(A málnás sütire.)
0,5 doboz tejföl (kis doboz)
3 evőkanál méz
málna (ez még saját fagyasztott málna volt)
A tésztát kinyújtottam, megkentem tejföllel, rácsorgattam a mézet, majd belenyomkodtam a málnát. 200 fokos sütőben sütöttem meg.

4 megjegyzés:

  1. Guszta ez a fura nevű tészta, de hol a recept?
    A jókívánságod köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Az "Itt a recept" alatt kattints a "További bejegyzések"-re. :-)

    VálaszTörlés
  3. Először nem értettem a címet... A kelt tészta a mézes-tejfölös-málnás feltéttel... nagyon fincsi lehet! Látom, a gyengébben kedvéért kiírtad, hogy kis doboz tejföl! :)

    VálaszTörlés
  4. Ráébresztettél, hogy ami nekem egyértelmű a saját konyhámban, az lehet, hogy másnál máshogy működik.
    Nálunk például az evőkanál kanál, a teáskanál kiskanál néven fut, itt viszont ki kell írnom rendesen (a kávéskanálról nem is beszélve!). Ja, meg nekem a tűzhely az kályha (ez rögzült gyerekkoromból), és ettől a kis családom hülyét kap. :-)

    VálaszTörlés