Nem kenyér, de piskóta

 
Aki ismer, tudja, hogy nekem a süti akkor süti, ha cukorral, vajjal és finomliszttel készül, és kényeztetésnek, jutalomnak, kicsit még luxusnak is tartom. Nem alapvető élelmiszer, ezért nincs bennem kényszer, hogy megreformáljam, ha nem ehetek rendeset, inkább nem eszem. Volt már kihívás a mentes süti sütiversenyen és családban is, de a végeredmény nekem nem hozta az érzést.
   
Arra kényszerültem, hogy elhagyjam a cukrot és a fehérlisztet az étkezésből, emiatt elkezdtem keresgélni az alternatív megoldásokat. Nem mondom, hogy egyből ment, az első feladáson túl vagyok, most jön az újrakezdés. Sokan panaszkodnak, hogy amikor diétáznak, azt a körülöttük lévő emberek rosszindulattal kommentálják. Én is kaptam hideg zuhanyt, amikor a hangulatom pár napig a padlót verte a kihívástól, rosszul is esett, de szerencsére egy rutinos, öreg róka egy órás, türelmes beszélgetéssel nagyon nagy segítséget adott a folytatáshoz.
Szóval a lényeg nem az, hogy borítsam, amiben hiszek, hanem az, hogy egyensúlyt teremtsek.
Mentes sütire nem vágyom, így ezt a luxust most mellőzöm egy darabig. Nem ez az első eset, fogyóztam már eleget életemben, most sem a süti hiányzik, és szerencsére itt a nyakunkon a nyár, jönnek a gyümölcsök, ebben nem lesz hiba.
Most semmiképp sem szeretnék fogyni, úgyhogy valahogy pótolni szerettem volna a kenyeret, mégpedig élesztőmentesen. A teljes kiőrlésű palacsinta és a korpáskeksz nem volt kihívás, de valami kenyérféleséget alkotni igen.
Ma második nekifutásra elkészült egy sós, fűszeres piskóta, ami sokkal kenyérszerűbb, mint az a sütőporos förmedvény, ami egyik nap a szemetesben landolt. Nyilván nem én találtam fel a spanyolviaszt, de ennek most nagyon örülök. Lényegében vizespiskótát sütöttem cukor nélkül, fűszeresen, és a szokásos késhegynyi sütőpor helyett egy teáskanálnyit tettem bele.
Ma este már ez a vacsora lazaccal és retek tzatzikivel. :)

Fűszeres, sós piskóta teljes kiőrlésű lisztből

A tésztához:
4 tojás
1 csapott teáskanál só
egy csipet fekete bors és szegfűbors
6 evőkanál víz
5 evőkanál teljes kiőrlésű liszt
1 teáskanál sütőpor

A tetejére:
1 teáskanál római kömény
1 evőkanál zabpehely 

A tojásfehérjéket habbá vertem. A négy sárgájához adtam a vizet, a lisztet, a sót, a fűszereket és a sütőport, és összekevertem, majd óvatosan a sűrű masszához kevertem a habot. A tésztát egy kis tepsibe simítottam, megszórtam a tetejét a római köménnyel és zabpehellyel, és 200 fokra előmelegített sütőben megsütöttem.
Fűszeres, levegős, finom.

2 megjegyzés:

  1. Milyen jó, hogy a meggondolatlan szavak okozta sebeket kedves szavakkal gyógyítani lehet... és van aki gyógyít is.
    Az élesztő mentes kenyér valóban nagy kihívás. Régebben próbálkoztam vele a candida diéta alatt, de alapvetően lehetetlennek tartom.
    A helyettesítésére aztán mindenki megtalálja a maga receptúráját, vagy más jellegű ételét, mint te is ezt a piskótát.

    VálaszTörlés
  2. Szia! Igen, tökéletes megoldás nincs sajnos. Mondjuk, ha nem ennék kenyeret, de ez hosszú távon sajnos nem működik. :D

    VálaszTörlés