Vajas, mézes kalács

  
Nem bolond szél, ami fúj, a bolond szép szó, ez őrül szél. Az ember arcába csapkodja a hódarát, belefúj a kapucniba, még a tarkóm is vizes volt, mire végre becsuktam a lakásajtót magam mögött. Csak ledobtam a táskámat és a kabátot, és már melegítettem is a tejet a kalácshoz. Mire rendesen átvedlettem otthoniba, már felfutott az élesztő, és vacsorára már kész is volt a vajas, mézes kalács.
Két rúd készült, egyet vendégségbe szántunk, de lefújtuk az utazást, inkább innen bentről nézzük, ahogy olvad. Lent a fák között már egy-egy helyen látszik a fű.
  
40 dkg liszt
10 dkg kukoricalisz
1 csipet só
2 dl tej
1 doboz natúr joghurt
10 dkg méz
1 teáskanál cukor
2 dkg élesztő
1 tojás
+
10 dkg vaj
  
Az élesztőt felfuttattam a cukorral elkevert langyos tejben. A liszteket öszekevertem a sóval, a közepébe öntöttem a joghurtot, a mézet, a kissé felvert tojást és az élesztős masszát, és gyors mozdulatokkal összegyúrtam. Lisztezett deszkán átgyúrtam, majd meleg helyre tettem kelni. Negyven perc alatt a duplájára kelt a tészta. Ekkor ismét átgyúrtam, két cipót formáztam belőle.
Az egész kalácshoz elég a 10 dkg vaj, úgy kell osztani, hogy a formák kikenéshez, a tészta kenésére és a tetejére is jusson. ehhez szobahűmérsékletű, teljesen kenhető, puha vaj kell.
Két téglaformát alaposan kivajaztam, és megszórtam liszttel.
A cipókat 25 X 23 cm-es téglalappá nyújtottam (a tégla forma alja 23 cm hosszú). Ecset segítségével vékonyan megkentem őket vajjal, és feltekertem. A kész tekercseket a formákba fektettem, és fél órára meleg helyre tettem kelni, ezalatt szépen megemelkedtek. 180 fokra előmelegített sütőben villámgyorsan, 28 perc alatt megsültek. Amint kivettem a sütőből, még a formában megkentem a tetejüket a maradék vajjal, majd pár perc pihentetés után kiraktam a rudakat egy tiszta konyharuhára.

1 megjegyzés: