Almás-ricottás pite

   
Házi feladat: Legyen a sütinek héja és húsa, de maradjon meg a lelke, vagyis a könnyed, ricottás almatorta átlényegítése látványos pitetortává.
A torta, ami az ihletet adta, egy kevésbé édes sütemény, így ebben a változatban is arra törekedtem, hogy az almás-ricottás töltelék friss ízű, és kevésbé édes legyen. Cserébe viszont egy édes burkot találtam ki hozzá, ezért a sok cukor a tésztában. Szőlőmag őrleményt tettem a tésztába, hogy megfelelően sötét színű legyen, és azért épp ezt, mert mostanában igyekszem néhány sütiből kihagyni azokat az anyagokat, amelyekre allergiás vagyok, és sajna például a kakaó is ilyen. Viszont teljes kiőrlésű lisztből sem akartam többet használni, mert ebben a tésztában nem működik jól. A szőlőmag őrlemény természetesen lecserélhető kakaóra, és ízlés szerint tovább színezheti a tésztát a fahéj is.
  
A recept kattintás után olvasható.
   
Almás-ricottás pite
    
A tésztához:
25 dkg finomliszt
5 dkg teljes kiőrlésű liszt
2 teáskanál szőlőmag őrlemény
1 kávéskanál őrölt szegfűszeg
15 dkg nádcukor
1 csipet só
1 teáskanál sütőpor
2 evőkanál kefír
15 dkg vaj
2 tojás
A száraz összetevőket egy tálban összekevertem. A közepébe öntöttem a puha vajat, a kissé felvert tojásokat és a kefírt, majd összegyúrtam. A tésztát becsomagoltam, és fél órára hűtőbe tettem.
   
A töltelékhez:
20 dkg ricotta
1 dl natúr joghurt
2 tojás
5 dkg kukoricaliszt
10 dkg nádcukor
1 citrom reszelt héja
1 csapott kávéskanál őrölt gyömbér
3 normál méretű alma
Az almát meghámoztam, nyolc gerezdre vágtam, majd nagyon vékonyan felszeleteltem. Nem szoktam reszelni az almát, mert jobban szeretjük, ha megmarad az állaga, és nem lesz egy felismerhetetlen barna massza belőle. Épp ezért a ricottás almatortában sem pároltam meg a gyümölcsöt. Persze, aki úgy jobban szereti, nyugodtan reszelje le az almát, de a párolás ebben a receptben nem működik, mert itt a frissesség a lényeg. A többi hozzávalót egy tálban villával összekevertem, majd beletettem az almát, és letakarva félretettem.
Egy 24 cm átmérőjű kapcsos tortaforma alját kivajaztam, és beliszteztem, belenyomkodtam a tészta 1/3 részét, és villával megszúrkodtam.
A sütőt ekkor kapcsoltam be 180 fokra.
A 1/2 cm vékonyra kinyújtott tésztából közben deszkán leveleket vágtam ki, hat nagyot, és néhány kicsit. Nem használtam sablont, de ehhez simán használható egy-egy szőlőlevél vagy falevél, csak rá kell tenni a levél fonákjával lefelé a kinyújtott tésztára, sodrófával kissé belenyomni, és már vágható is körbe késsel.
Mire a levelekkel elkészültem, bemelegedett a sütő, a süti alját 8 perc alatt elősütöttem, majd hagytam kissé kihűlni. Rákapcsoztam a forma peremét, azt is vajaztam, és liszteztem, majd a maradék tésztából 3 cm magasságú peremet nyomkodtam a formába. Azért nem korábban, mert a süti széle és teteje a sütés közben szépen megpirul, de az alja a kis elősütés nélkül nyers marad, mert a tölteléket nedvesen tartja.
Ezután a tölteléket eloszlattam a tésztán, kissé össze is ráztam, majd a tetején körben elrendeztem a leveleket. A sütit bedugtam a sütőbe, és további 40 perc alatt megsütöttem.

2 megjegyzés:

  1. Gyömbér, alma, ricotta, minden mi szem-szájnak ingere...nagyon érted ennek a módját! :))

    VálaszTörlés