Születési neve: Tejes Lepény


  
Ma egy olyan receptet hoztam, amit már jópárszor megsütöttem, mire egyszer elrontottam, és ettől újjászületett.
Ezeket a kis lepénykéket szaftos hús mellé szoktam sütni köret helyett, vagy mártogatóshoz, krémhez vacsorára. Van, hogy egészben teszem az asztalra, de néha felvágom 3-4 hosszú csíkra, és így rendezem a kosárba. Így felvágva jó sör- vagy borkorcsolya, és mártogatót is lehet hozzá adni. Leírom egy változatát is. A tészta elkészíthető előző nap is.
Egy este annyira siettem, hogy elfelejtettem villával megszurkálni a lepényeket. A sütőben pár perc alatt felfújódtak, és a közepük üreges lett. A husi kész volt, hát megtöltöttük őket, mint a pitát, és azóta ez is része a repertoárnak.
   

Tejes lepény
  
Eredeti recept:
30 dkg liszt
1 dl tej (+ egy kevés a kenéshez)
1 dl víz
0,5 dkg élesztő
1 csapott teáskanál só
2 dkg vaj
  
A lisztet és a sót összekevertem. Az élesztőt elmorzsoltam a langyos tejes vízben, a lisztre öntöttem, és gyorsan bedagasztottam. Amikor a tészta egyneművé vált, ráöntöttem a felolvasztott vajat, és mégegyszer átdolgoztam, majd félretettem kelni (úgy 1 órára).
A szépen megkelt tésztát nyolc részre vágtam, minden darabot cipóvá gyúrtam, majd egy újabb negyed óra pihentetés után 12-15 cm átmérőjű lepényekké nyújtottam őket. Amikor a tepsire tettem a lepénykéket, egy villával alaposan megszurkáltam (keresztül kell szúrni!) őket, és tejjel megkenegettem a tetejüket.
200 fokos sütőben gyorsan megsütöttem. Ízlés kérdése a só mennyisége, mert a tejtől egy kissé édeskés a tészta, de ebben a változatban épp ezt szeretjük.
Ha kimarad a szurkálás, akkor olyan bucik lesznek, mint a képen. Amint kihült le kell takarni, mert hamar kiszárad, és akkor már nem lehet szépen megtölteni.
   
Változat:
30 dkg liszt
2 dl víz
0,5 dkg élesztő
1 csapott teáskanál só + fűszerek ízlés szerint: szerecsendió, bors, kömény vagy zöldfűszerek összeaprítva
0,5 dl olivaolaj (+ egy kevés a kenéshez)
magok a tetejére : szezám, len, kömény

Az elkészítés menete ugyanaz, de ez sokkal kenyérszerűbb lesz. Sütés után 3-4 szeletre felvágva nagyon tuti bor- vagy sörkorcsolya.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése